VICTRIXMEDIA presenta NITSDIGITALS, cicle d'arts electròniques de Vic
del 4 al 21 de novembre de 2008 a les 22h . ENTRADA GRATUÏTA Jazz Cava, Rambla dels Moncada. Vic. t 938 892 505
Institut del Teatre de Vic, Sant Miquel dels Sants, 20 . Vic. t 938 854 467
Diego de Leon Música electrònica [ + info _____________________________________
Nit digital
. Plataforma per a joves creadors
Marta Bertran Natàlia juga amb roba i altres fragments ___________________________________ + info ]
novembre 06
Neuron Música experimental [ + info _____________________________________
François Baschet Escultures sonores. Forma - Moviment - So
novembre 13
Miteodora Concert amb estructures sonores Baschet
L'obra dels germans BASCHET és una manifestació de les relacions que s'estableixen entre la
forma i el so. Inimaginable, inaudit, fet únic a la història de la manufactura d'instruments, els Bachet
fixen en els inicis dels anys cinquanta un principi acústic original.
El 1952, en paral·lel al desenvolupament de la música concreta, els germans Baschet
duen a terme una recerca empírica a partir de la lectura d'obres d'acústica realitzades en els segles
precedents, realitzen els muntatges i inscriuen els sons a la seva oïda. Ells revelen el principi
acústic dit de la 'vara encastada', i constaten que no s'ha fet cap mena d'experimentació emprant
tiges vibrants encastades. En aquest sentit, la tija de vidre, emprada normalment en química en els
laboratoris des del segle XVIII, no ha tingut mai cap aplicació a la música.
Aquesta recerca fonamental condueix al sorgiment d'una nova família d' instruments (instruments amb arcs de vidre, teclats multitímbrics) que exclou el procediments elèctrics i posa
de manifest una gran exigència quant a l'aspecte estètic. L'ús del metall no només com un element
vibrant, sinó també com a conductor de vibracions sonores, és objete d'estudis específics fets a
Alemanya i als Estats Units.
Al començament dels anys seixanta, els germans Baschet, en col·laboració amb els músics
Jacques i Yvonne LASRY, esdevenen cèlebres per la producció de nombroses obres musicals per a
la radio, per a pel·lícules (com Le testament d'Orphée de Cocteau) i per diversos discs d'èxit.
El 1964-1965, Bernard és responsable del grup de recerca fonamental al GRM, sota la direcció de Pierre
Schaeffer, amb l'encàrrec de la classificació dels sons complexos, destinada a la redacció del Traité des
Objets Musicaux (Tractat del objectes musicals).
Durant la seva trajectòria creativa els Baschet han produït una cinquantena de cristalls en estreta col·laboració amb músics i compositors. Peces úniques, els cristalls, es distingeixen sobretot per la seva tesitura i pel seu tipus d'amplificació i són emprats per a concerts, representacions i gravacions (50 discs des del 1952).
El reconeixement internacional que se'ls ha atorgat és, en conseqüència, doble. D’una banda,
prové de la invenció d'una nova família instrumental, anomenada Estructures Sonores; de l'altre cantó,
se'ls considera els pares de l'Escultura Sonora.
Exposada a les galeries i als museus més prestigiosos (des del Moma al Guggenheim), la
seva obra figura també en nombroses coleccions públiques i privades.
Explotades en múltiples dimensions, les seves descobertes han conduït de forma més
particular a la creació del 'cristall BASCHET', darrer instrument acústic inventat després del
saxòfon (1840-1846), eina que ha permès l'elaboració d'un conjunt d'instruments dedicats a desvetllar sons.
MITEODORA
"... del més enllà”
Concert amb Estructures Sonores Baschet.
La vibració del so i la varietat de timbres conviden a una obertura no estereotipada envers el fenomen sonor i musical.
Amb la improvisació com a mètode per a la composició, i mitjançant el desenvolupament de l’ escolta com a via ancestral d’aproximació a la Bellesa i a allò que és més genuí en l’intèrpret, es cerca la convergència dels sons compostos amb la intenció melòdica, de la matèria sonora amb la línea musical, envers el patrimoni cultural que és la diversitat de tradicions dels diferents pobles i cultures.
____Sessió
Andreu Ubach - Direcció artística, Cristall i percussions
Josep Mª Cols - Cristall
Quim Serrat - percussions
Alex Posada Interfaces, interactivitat i hardware DIY ___________________________________ + info ]
ECTONITS, presentacions artístiques fora del cicle:
El Remei 2.0 Projecte virtual i participatiu
Parroquia del Remei 9 de novembre a les 18h
Exposició estructures sonores Baschet Centre cultural l'Albergueria 13 i 14 de novembre de 16h - 19h
15 de novembre de 11h - 14h i 16h - 19h
16 de novembre de 11h - 14h
Mostra de videoclips Selecció no oficial del festival Playvideo
Cinema Nou 14 de novembre a les 22h
UN CICLE COSIT AMB EL FIL CONDUCTOR DE L'EXPRESSIÓ DIGITALITZADA, PREOCUPAT PER MOSTRAR LES INTERFÍCIES DELS CREADORS DEL MOMENT. INTERACTIVITAT ARTÍSTICA, MANIPULACIÓ SONORA, ANÀLISI PERIODÍSTICA, CINEMA DIGITAL, FUNGIBILITAT POÈTICA, DISSENY LITERARI. AMB L'EXIGÈNCIA IMPERATIVA DE TROBAR CAMINS D'EXPRESSIÓ QUE DESGASTIN QUALSEVOL ESTABILITAT.